Föreningen

Föreningens fastigheter heter Ruuth 49. Namnet kommer efter greve Eric Ruuth som här 1797 anlade en lerkärlsfabrik.

Prästgatan har tidigare haft namn som Prostastraetet och Nya Kyrkogatan. Det sistnämnda och äldsta namnet kommer av att den södra befästningsvallen som anlades 1654 (rester av denna jordvall syns idag på gården) skar av den gamla kyrkogården så den hamnade utanför vallen. Detta ansågs oacceptabelt och kyrkan köpte hagen norr om våra hus för 100 daler av borgmästare Christer Nilsson och anlade där en "Nykyrkogård", också kallad "Fattigkyrkogård" (anses ha omfattat området från Bruksgatan upp till i höjd med biograf Röda Kvarn och rakt över till Prästgatan).

Den västra delen som omfattar Prästgatan 26-28
Byggnadsår: 1873-1874
Arkitekt: Mauritz Frohm
Byggmästare: okänd
Byggherre: stadskomminister Gustav Wilhelm Sjöberg

Bostadshus från 1873 som 1889 inreddes för Nya Elementarskolan för flickor (en verksamhet som senare flyttade till Trädgårdsgatan). Byggnad i 3 våningar, fasaden putsad i gult och sparsamt ornamenterad, huvudsakligen i form av omfattningar runt fönstren. Gårdsfasaderna är slammade. Flygeln (dvs lägenhet 12,15+18 idag) är från 1904.

Handlare C. J. Lundstedts sterbhus stod som ägare till fastigheterna år 1917, tomtyta 751+138 kvm och taxeringsvärde 25.000 + 5.100 kr. En lägenhet innehades av handlare P. E. Lundstedt tel 491 och en annan av handlare C.E Larsson. Tandläkare Ulf Bandstein, som ägde lägenhet nr 12 från 1986-93,vars farfar hade Bandsteins Manufakturaffär ”Se Hit” på Storgatan i de gamla byggnaderna nu är rivna och låg ungefär där det nu finns en affär för hushållsmaskiner.

Den mittersta delen som omfattar Prästgatan 30
Byggnadsår: 1886
Arkitekt: Mauritz Frohm
Byggmästare: okänd
Byggherre: garvare Anders P Friberg

Byggnaden uppfördes som garveri men sedan garvaren flyttat sin verksamhet till Söder, byggdes det 1891 om till bostadshus efter Ola Anderssons ritningar. Trevånings klassifiserande bostadshus. Fasaderna är putsade med beigegrå konstputs och ljusgul rusticerad puts på bottenvåningen. Fönstren är vita av korspostmodell med profilerade omfattningar med kornischer och putsspeglar på andra våningen. Mittpartiet är markerat med gjutjärnsbalkonger och en liten takkupa ovanför taklisten. Exteriört är byggnaden oförändrad så när som på att de kraftfulla balkongkonsolerna av gips saknas. Gårdsbebyggelse i korsvirke har rivits.

Husägare August Hallberg stod som ägare till och bodde i fastigheten år 1917, tomtyta 442 kvm och taxeringsvärde 33.000 kr. Den övre lägenheten innehades av paret S.A o Agda Hallberg (med telefonnr 2368).

AB Hallberg & Co hade lager på första våningen, troligen fram till 1930 talet. De ägde en elinstallationsfirma på Drottninggatan vid Hotell Continental samt lampaffären Sture Hallberg på Drottninggatan mittemot Sundstorget. Källaren har inrymt flera rörelser som Nils P. Nilssons Öl-aftappning, Robert Johnssons Sodavattenfabrik samt sadelmakeri/ tapetsör fram till 1960-talet.

Den östra delen som omfattar Prästgatan 32
Byggnadsår: 1928
Arkitekt: Reinhold Müller, Nils J Lundgren
Byggmästare: Reinhold Müller
Byggherre: änkefru Beatha Fribergs arvingar (efter materialhandlare Wilhelm Friberg)

Bostadshus i fyra våningar, bottenvåningen är putsad. Ovanvåningarna är i rött tegel i munkförband med springande kopp. Byggnaden är tidstypiskt enkel i sin utformning. Omsorg är lagt på material, t ex finns de ursprungliga spröjsade mittfönstren fortfarande kvar. Inga förändringar har skett på byggnaden, förutom aluminiumporten och baksidans balkonger som avviker från ursprunget.

Beata Friberg hade Elekta parfymbutik på Södra Storgatan i de gamla byggnaderna som nu är rivna och ungefär där det ligger en frisörsalong idag, samt den Elekta-butik som fortfarande finns kvar på Kullagatan.